fbpx
הלוגו של חגית גילוני

מה זה פסיכודרמה

מה זה טיפול בפסיכודרמה?

פסיכודרמה היא סוג של טיפול חווייתי ומבוסס פעולה. מתוך הנחה שהדיבור על הדברים לא ירפא אותם, אלא נחוץ גם מעשה כדי לייצר שינוי. בטיפול פסיכודרמה אנשים חוקרים נושאים על ידי ביצוע אירועים מעברם. סוג זה של טיפול משלב היבטים של משחק תפקידים, הצגה עצמית דרמטית ודינמיקה קבוצתית כדי לעזור לאנשים להשיג הבנה ותובנה רבה יותר על חייהם וחוויותיהם.

הטיפול הפסיכודרמטי מצוין לעבודה בפורמט קבוצתי. האילתור של אחרים והתרגום שלהם את הסיטואציה מעורר אצלי את  המחשבה המחודשת אודות האירוע ואופן התגובה שבו בחרתי. זה בדיוק מה שמכוון אותי לעבר אפשרויות תגובה נוספות שאוכל לבחור בהמשך.

שורשיה של הפסיכודרמה הם מתחום הפסיכולוגיה, אבל משלבים גם אלמנטים של תיאטרון וסוציולוגיה.

שיטות פעולה

מפגשים מבוצעים בדרך כלל פעם בשבוע בקבוצה המורכבת משמונה עד 12 אנשים. ההפעלה נמשכת בדרך כלל כשעתיים.

כל מפגש מתמקד בדרך כלל באדם אחד בתוך הקבוצה. חברים אחרים בקבוצה ייקחו על עצמם תפקידי תמיכה במהלך הפגישה לפי הצורך.

ישנם שלושה מרכיבים בסיסיים של מפגש פסיכודרמה:

  • שיקוף: הגיבור שלנו מתבונן מהצד על שאר חברי הקבוצה בעודם משחקים בתוך הסצינות
    האירועים והשיחות. טכניקה זו יכולה להיות שימושית כדי לעזור לאנשים להשיג פרספקטיבה או כאשר מישהו צריך קצת מרחק רגשי על מנת להבין טוב יותר את הרגשות שלהם.
  • משחק תפקידים: כשיש לגיבור בחייו אובייקט שהוא מקור של מתח או קונפליקט מומלץ להשתמש בטכניקה של חילופי תפקידים.
  • היפוך תפקידים: הגיבור נכנס לתוך דמות של אדם אחר בחייו. עצם המשחק מעורר אצל הגיבור שלנו אמפתיה, הזהדות והבנה של אדם אחר.
  • הכפלה: למעשה חבר קבוצה שמשכפל את הגיבור. תפקידו לפעול את הרגשות וההתנהגויות של הגיבור. הגיבור שלנו מורה לשחקן 'המשוכפל' מה הוא הרגיש בפנימיות באותה סיטואציה. ביחס אל עצמו, ביחס אל האדם הנוסף וביחס למצב. הפעילות יוצרת קשר בין המציאות הפנימית של הגיבור לבין המציאות של העולם החיצוני.
  • מונלוגיה : הגיבור מתבקש לפצוח במונולוג שבו הוא מתאר את הרגשות הפנימיים שלו לקהל. זה עוזר לאדם לקבל תובנה גדולה יותר לגבי הרגש הפנימי שמנהל אותו ומסייע לקדם את שלב ההתפכחות הרגשית.

שלב השיתוף

שלב מאוד משמעותי שבו המטפל יכול לייצר ולהבנות תובנות משמעותיות חדשות אצל המטופל. המטפל מתווך את מה שעלה בזמן הפעולה, מציף ומנחה דיון טיפולי אחראי במסגרת של יחס מכבד. במהלך הדיון גם שאר חברי הקבוצה רשאים לשץף את התובנות שלהם על הגיבור ועל הסצינה. המטרה הסופית האי שהגיבור שלנו יבין טוב יותר את עצמו, את סיפור חייו ואת הדמויות הפועלות בו.

פסיכודרמה יכולה לעזור לתחושה של חוסר ערך עצמי (לחזק אותה) , רגשות שלילייים לא מעובדים ומצבי רוח משתנים ולא ברורים שמפריעים לתפקודרגשות, ומצבי רוח. מצבים נוספים כמו:

  • הפרעות אכילה2
  • דכאון
  • בעיות זהות
  • הפרעות במצב הרוח
  • דימוי עצמי שלילי
  • הפרעות אישיות
  • בעיות במערכת היחסים
  • טראומה3

פסיכודרמה שימשה גם בטיפול בתנאים כגון סכיזופרניה  והפרעת שימוש בסמים. 1

למה דווקא פסיכודרמה?

מחקרים מראים כי לפסיכודרמה יש יתרונות משמעותיים:

  • רוב המחקרים מראים כי סוג זה של טיפול יכול לעזור
    משמעותית לייצר תחושה מוגברת של יכולת ויעילות עצמית. הבנה ופתרון טוב יותר לטראומות.
  • יתרון נוסף הוא היישום המגוון של שיטת טיפול זו. היא מתאימה לכל מצב בו הפרט נמצא. ומלבד עזרה פרטנית , הוא גם משמעותי במגוון רחב של מרחבי פעילות כמו למשל ארגון עסקי, הוראה, ניהול, הכשרה למקצועות שונים ודת.
  • הפסיכודרמה משתלבת נהדר עם גישות פסיכותרפיה אחרות.
    כמו למשל פסיכואנליזה,  טיפול התנהגותי, טיפול משחק,  היפנוזה, טיפול משפחתי,  טיפול קבוצתי, וטיפול  . 5

לרוב משתמשים בשיטת הפסיכודרמה למספר מפגשים אבליש כמה מחקרים שמציעים כי ניתן להגיע לפתרונות גם כהתערבות קצרה של מפגש אחד. 6

האם יש הוכחות ליעילות של הפסיכודרמה?

כמות המחקרים בנושא מוגבלת מאוד, אלה שבדקו את הנושא הגיעו למסקנות המעניינות הבאות:

  • מחקר שבחן מתבגרים שחוו טראומה, מצא שהשימוש בפסיכודרמה עזר לשיפור תחושת הבטיחות, הדימוי העצמי וכישורי ההתמודדות. 8
  • מחקר נוסף שבחן את השימוש בפסיכודרמה בטיפול בהפרעות אכילה מצא כי גישה זו כטיפול עזרה לאנשים לשלב את ההיבטים הרגשיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים של חוויותיהם האישיות ביחס לאוכל ולאכילה. החוקרים הגיעו למסקנה כי פסיכודרמה היא דרך טיפולית בעלת ערך בטיפול בהפרעות אכילה. 2
  • מחקר משנת 2020 מצא כי השימוש בפסיכודרמה בקרב מתבגרים
  • הוביל לשיפור משמעותי בכישורים החברתיים ולשביעות הרצון מהחיים. 9
  • מחקר נוסף משנת 2020  העלה כי פסיכודרמה ממוקדת טראומה עשויה לעזור בטיפול  בהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). אלה שקיבלו טיפול פסיכודרמה הראו ירידה של 25% בתסמיני PTSD. 10

דברים שיש לקחת בחשבון

צריך לדעת שבעוד שההשפעה של הפסיכודרמה הולכת וגדלה,
ועוד ועוד אנשים ומטפלים חווים את היתרונות שלה. לעת עתה החוויה מבוססת על נסיון אנושי ללא מחקר חיצוני בנושא. רוב המידע הצטבר בעקבות ההתנסות האנושית הפעילה והתוססת סביב שיטת הטיפול שממשיכה להתפשט.

צריך לקחת בחשבון את החשיבות של האמון והסודיות בתוך קבוצת האנשים המשתתפים במפגשי הפסיכודרמה. התחושה ש'מה שקורה פה ומה שנאמר כאן נשאר כאן' משמעותית מאוד ליצירת חוויות עמוקות ושינוי פנימי. לכן לעיתים יש תהליך מינורי של סינון ובחירת אנשים המתאימים לחוויה. תהליך זה עלול להיות גם יקר וגם גוזל זמן. ולא מתאים לכל מטפל.

מפגשי פסיכודרמה יכולים גם להיות מאתגרים מבחינה רגשית. יש אנשים שיכולים למצוא את הפורמט של שיטות העבודה מטריד או מפעיל. לפעמים זה לא פשוט לשחק סצינות קשות מעברו של אדם. זה עלול להציף מחדש רגשות עזים או קשים, ולכן אנשים מסוימים עשויים לגלות שהם מרגישים גרוע יותר לפני שהם מתחילים להרגיש טוב יותר. כמובן שזה היתרון של המטפל כמנחה הקבוצה, על בסיס נסיון העבר העשיר בקבוצות ובטיפולים ניתן לייצר אווירה מתאימה למשתתפים.

אני רוצה להתנסות

אם אתם מעוניינים להתנסות בפסיכודרמה, מקווה שהשורות שקראת עד עכשיו נתנו לך מושג כללי למה כדאי לצפות בפגישה הראשונה. במהלך הפגישה, צפו מהמטפל שלכם להתחיל בתרגילי חימום שנועדו לעזור לבנות אמון ולייצר לכידות בתוך הקבוצה.

בגלל שזה טיפול קבוצתי יש חשיבות גבוהה למטפל שמתמקצע בהנחיית קבוצות טיפול ויש לו נסיון עשיר בתחום. ממליצה למצוא מטפלים במדריכים מקוונים ובעיקר כאלה שקיבלתם עליהם המלצות. כן חשוב שלמטפל יהיו הכשרות נוספות בטיפולי פסיכותרפיה.

הפסיכודרמה היא כלי נהדר לריפוי.

מזמינה אתכם להתנסות, גם אצלי בקליניקה.